فروشگاه اینترنتی روبینیا گاردن

گروه مهندسی طراحان طبیعت گستر روبینیا گاردن با نام سایت اختصاصی www.robiniagarden.com که از سال 90 تاکنون در زمینه طراحی و اجرای فضای سبز و روف گاردن، هم جهت با رشد و پیشرفت تکنولوژی و معماری روز دنیا مشغول به فعالیت هستیم.

فروشگاه اینترنتی روبینیا گاردن

گروه مهندسی طراحان طبیعت گستر روبینیا گاردن با نام سایت اختصاصی www.robiniagarden.com که از سال 90 تاکنون در زمینه طراحی و اجرای فضای سبز و روف گاردن، هم جهت با رشد و پیشرفت تکنولوژی و معماری روز دنیا مشغول به فعالیت هستیم.

آشنایی با روش های مراقبت از گل یاس

مراقبت از گل یاس

گل یاس یک گل زینتی و معطر است، که ارتفاع آن به سه تا ۶ متر نیز می رسد. از تیره زیتونیان می‌باشد. گل یاس دارای گونه‌های مختلفی است. خواستگاه گل یاس آسیا و ایران می‌باشد. دارای گلهایی به رنگ نارنجی، صورتی، بنفش، سفید، زرد و … می‌باشد. گل یاس یا گل یاسمن که نام علمی آن است، نام گلی است زیبا و خوشبو که در رنگ‌های مختلف زرد، سفید و کبود و قرمز می باشد. در ادامه به روش های مراقبت از گل یاس خواهیم پرداخت.

گل یاس نام سرده ای از تیره زیتونیان می‌باشد. گل یاس مخفف و کوچک‌شده گل یاسمن می‌باشد. گل یاس (یاسمن) نام درختچه‌ای است زیبا و زینتی، که از آن گل‌ هایی به رنگهای مختلف به وجود می آید. گل یاس در گونه های مختلف برافراشته و بالارونده می‌ باشند.

ارتفاع این درختچه به حدود ۲ الی ۳ و حتی در برخی مواقع به ۴ متر نیز می رسد. برگهای این درختچه به شکل قلب و دارای گل‌هایی به شکل یک جام چهار قسمتی به شکل صلیب می باشد. برخی بر این باور هستند که اصل این گیاه ایران است و از ایران به سایر نقاط انتقال داده شده است.

مراقبت از گل یاس

روش های مراقبت از گل یاس

نور:

گل یاس گلی است که به آفتاب زیاد احتیاج دارد. بنابران برای مراقبت از گل یاس گلدان خود را در پرنورترین محل آپارتمان قرار دهید. بالکن شمالی آپارتمان بهترین مکان برای نگهداری گلدان یاس است. جالب است بدانید نور مستقیم خورشید باعث سوختن برگ‌ها و نور کم محیط منزل، باعث دراز و علفی شدن بوته یاس و عدم گلدهی می‌شود.

آبیاری:

دفعات آبیاری گل یاس بسته به درجه حرارت محیط فرق می‌کند. در صورت بالا بودن دما، روزانه گیاه را آبیاری کنید.

خاک:

مخلوط خاکبرگ، ماسه و خاک معمولی باغچه برای کاشت و تکثیر گل یاس مناسب است. همچنین می‌توانید، از ماسه بادی رودخانه‌ای و پرلیت استفاده کنید.

دما:

گل یاس به دمای بالا مقاوم است؛ با این وجود برای گلدهی، نیاز به هوای خنک دارد. هرچه دمای محیط خنک‌تر باشد، طول عمر گل‌ها بیشتر خواهد بود.

کوددهی:

کوددهی منظم این گل (هر دو هفته یکبار) به ویژه در طول فصل گلدهی، باعث رشد بهتر و پرگل‌تر شدن گیاه می‌شود و برای مراقبت از گل یاس بسیار مهم است. به این منظور از کود‌های کامل نیتروژن، فسفر و پتاس موجود در بازار استفاده کنید و آن را همراه با آب آبیاری در اختیار گیاه قرار دهید. به این منظور می‌توانید نصف قاشق چایخوری از این کود را با چهار لیتر آب حل کرده و با آبپاش روی گل برگ‌ها بپاشید و باقیمانده را در گلدان بریزید.

گل یاس در طب سنتی و صنعت عطرسازی کاربرد‌های فراوانی دارد و امروزه از آن در رایحه درمانی استفاده می‌شود. شما می‌توانید با کاشت و نگهداری یاس در خانه، از رایحه مفید و آرامبخش آن استفاده کنید و باعث تغییر خلق و خو و ایجاد شادی در محیط منزل شوید.

مراقبت از گل یاس

برای تکثیر گل یاس چه کاری میتوان کرد؟

یکی از روش های تکثیر گل یاس خواباندن شاخه آن است.شاخه های یک یا دوساله که بسیار قوی هستند و در پایین ترین بخش قرار دارند را انتخاب می کنید که حتما باید به این نکته توجه کنید که شاخه انتخاب شده حتما باید دو یا سه جوانه داشته باشند و گلدان را باید با ماسه نرم پرکنید و قسمت میانی شاخه را در داخل گلدان بکارید.

پیشنهاد می شود قبلا از قرار دادن ساقه در ماسه قسمتی از آن را خراش دهید و بعد داخل ماسه بکارید و بعد از انجام این مراحل باید روش های مراقبت از گل یاس را رعایت کنید.

قلمه زدن

روش دیگر قلمه زدن است که یکی از ساده ترین روش های تکثیر گل یاس است. بهترین زمان برای قلمه زدن گل یاس اواخر تابستان است به این ترتیب که تعدادی از شاخه‌های ضخیم گیاه را انتخاب کنید و هر شاخه را توسط قیچی باغبانی یا چاقوی تیز به چند قطعه با طول ۱۰ تا ۲۰ سانتیمتر برش دهید.

توجه داشته باشید، انتهای برش‌ها حتما به صورت اریب باشد. همچنین لازم است هر قلمه‌ی یاس دارای سه تا چهار بند (جوانه) و یک تا دو برگ باشد. در صورتی که تعداد برگ‌ها بیشتر است، برگ‌های اضافی را جدا کنید تا انرژی گیاه صرف ریشه‌زایی شود. برای کیفیت بهتر می‌توانید انتهای قلمه‌ها را با هورمون ریشه زایی آغشته کنید. قلمه ها را داخل گلدانی حاوی ماسه نرم و مرطوب بکارید. لازم است یک سوم از قلمه یاس را داخل خاک فرو کنید. گلدان‌های حاوی قلمه را در محیط سایه با نور غیر مستقیم، دما و رطوبت مناسب قرار دهید و همه روزه به آن‌ها آب بدهید. دو ماه طول می‌کشد تا قلمه‌ها ریشه‌دار شوند، بعد از این مدت می‌توانید آن‌ها را به گلدان اصلی منتقل نمایید و و روش های مراقبت از گل یاس را رعایت کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با روبینیا گاردن در ارتباط باشید.

منبع:سایت روبینیاگاردن

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد